turning point and the film history*
+ pre-sound era > sound era
1888-1928
+ Eastman film was introduced, 50 feet, orthochromatic
+ Kodak camera was placed on the market with the slogan 'you press the button, we do the rest'
black maria*
+ the world's first film productionstudio
+ Edison's first film was directed and photographed by William Dickson
+ Fred Ott's sneeze became the first motion picture
[Lumiere มีความเป็นสารคดีมากกว่า]
+ 1895 Lumiere brother invented a portable 3 in 1 motion picture camera
cinema*
+ it was born on Dec 28, 1995, in Paris, France
+ the world's first ....
film style*
+ film strip
+ one scene one shot, authentic or staged
+ no cinematic technique
+ no editing
film format in early cinema*
+ Edison 35mm for perforation [หนามเตย]
+ Lumiere 35mm 1 round perf
+ Pathe 28mm 3 round perf
+ 63mm, 54mm, etc
+ Edison format 35mm was adopted as standard in 1909
+ Frame rate: 16 [ต่อวินาที] or 18 FPS
+ 50 FT
+ aspect ratio[อัตรากว้างคูณสูงของฟิล์ม] 4:3 [1:33:1] > tv
+ 1.85:1 [standard aspect ratio] > theatre
+ 2.35:1 [widescreen]
early development in technique*
+ 12 feet rule [full shot - อิทธิพลต่อละครเวที]
+ Edwin S.Porter found that the basic unit of film's structure is the shot, not the scene
the life of an american fireman [1903]*
+ breakthrough film of Edwin S.Porter
+ moving picture were increasing in length, taking on narrative forms and being edited for the first time
+ intercutting between the exterior and interior of a burning house
the great train robbery*
+ the first narrative western film with a story line
+ parallel cross-cutting
+ full screen close-up
+ Porter developed the process of film editing: a film tachnique that would further the cinematic art
hollywood triumphant*
+ 1910: film companies began to more to hollywood
+ 1920s hollywood became movie factory for the world
+ big sound stage, studio lighting
+ film stocks became more sensitive
the birth of the nation*
+ feature film began to replace short film
+ D.W. Griffith: founder of film grammar
+ innovative technique: close-up, iris effect, high angla, long shot
+ the rise of feature film[:-หนังโรง 90 min up] and film as art
++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++
hollywood formulas*
+ cinema became mass production
+ slapstick comedy
+ malodrama
film genre*
+ cinema, organized itself in categories was distinguished by style or subject,
call genre
3 major categories of cinema*
+ fiction
+ non-fiction > 'documentary' Robert Flaherty and Dziga Vertov
> experimental film of avant-garde film [dadaist and surrealist]
impact on industry from talking film*
+ gave birth to musical genre and screwball comedy
+ change the style of acting
ended the career of many actors and actresses
1930-1945 the golden age of hollywood*
+ classical hollywood cinema
+ studio system
+ 8 major studios dominated production: paramount, mgm, fox, warner bros, rko, united artist, universal, columbia
technicolor era*
+1935 technicolor 3 strips camera
+ light entering the lens was splitted in R G B and exposed 3 black and white film
+ 1953 Eastman entered the 35mm color market
widescreen*
+ 1950s saw the pervasive technological innovations in hollywood
+ 1952 3 camera and 3 projectors cinerama
+ 1953 cinemascope: the robe
+ 1957 most american theaters converted to widescreen
+ Anamorphic> lens ที่สามารถบีบภาพในแนวนอนให้สูง คลายภาพออกมาก็เป็นwidescreen
+ 1.85:1> หนังโรงปัจจุบันที่ไม่ใช่widescreen ถ้า widescreen 2.35:1
++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++
อันนี้ตั้งแต่สองอาทิตย์ก่อนแล้ว
ดูbrokeback...อาจารย์ถามว่า>> brokeback mountain กะลังพูดถึงอะไรนอกจากเกย์
[instant idea]
+ ตั้งคำถาม
ทำให้ตั้งคำถามว่าเกย์คืออะไรกันแน่ การจำกัดความว่าเกย์คือผู้ชายรักผู้ชายและเป็นสิ่งที่ผิดผีนั้นถูกต้องแล้วหรือ รักแท้ต้องเกิดขึ้นกับเพศตรงข้ามเท่านั้น? หนังเรื่องนี้รื้อมโนทัศน์ความเป็นเกย์ที่สังคมตีกรอบไว้ เวลาพูดกันว่า อุ๊ยเกย์ๆ (เดี๋ยวนี้คงไม่แล้ว) มันเป็นคำนิยามที่ให้ความเข้าใจอย่างฉาบฉวย ความรักจริงที่แฝงอยู่เบื้องหลังภาพผู้ชายรักผู้ชายมันเป็นสิ่งที่สังคมไม่สามารถมาประณามว่าผิดหรือถูกได้ ความอึดอัดคับอกคับใจของทั้งสองในเรื่องก็แสดงถึงความกลืนไม่เข้าคายไม่ออกคิดไม่ตกเมื่อความต้องการของปัจเจกขัดแย้งกับระเบียบทางสังคม
+ ความแตกต่างในลักษณะนิสัยของ แจ๊คกับเอนิสที่มาจากการเติบโตที่ต่างกัน>>decisionต่อconflictนี้ก็ต่างกัน เอนิส~ให้conceptสังคมอยู่เหนือกว่า เลือกกดdesireส่วนตัวเก็บไว้และendure+ไม่พูดมาก+มีreactรุนแรง [ตอนดูพลุ, ต่อยคนขับรถหลังจากทะเลาะกับแจ๊คมา] ส่วนแจ๊คตรงข้าม จะexpress จะพูดจะเปิดและเป็นฝ่ายเข้าหาเอนิสซะมาก
+ คิดว่านะ มีประเด็นสองอย่าง[ที่ตอนนี้นึกออก] ประเด็นการพบว่าที่แท้ตัวเองต้องการอะไร[ระดับปัจเจก] เอนิสคิดจะแต่งงานตั้งแต่ก่อนมาคุมแกะแล้ว แต่พอมาxxxและ อ้อ! this is what i want [สำหรับความคิดนี้ ถึงตอนนี้ก็คิดว่าไม่ใช่อย่างนั้นทีเดียว]ประเด็นที่สอง หลังจากค้นพบแล้วก็พบปัญหาใหม่อีกเพราะมันเป็นสิ่งต้องห้ามอย่างแรงของสังคม แต่ถึงจะมีปัญหาหนักกว่าเดิม แต่เอนิสก็มีความสุขไม่แพ้การทนทุกข์กับปัญหา เหมือนก่อนมาเจอแจ๊คชีวิตเอนิสมันnothing lonely ~~desperate but Jack ทำให้เขารู้จักความสุขแบบที่เค้าตามหา ความเหงาเปลี่ยว ไม่มีใครเข้าใจที่ลอยฟ่องอยู่ในชีวอตเค้าเริ่มเลือนไป Jake is like sunshine for Enis
+ รักที่delicateมาก sexual desireก็ไม่ได้หื่นกระหายแบบนั้น okอาจรู้สึกรุนแรงอยู่บ้างวึ่งคาดว่าเป็นpart of loveมากกว่ามีไว้สนองตัณหาเฉยๆ เลยดูไม่น่าเกลียดไม่negative
**ชอบมากที่สุดในเรื่องแล้วมั้งที่เอนิสบอกแจ๊คว่า ยืนหลับเหมือนม้าเลยแล้วก็กอดจากข้างหลัง >_< มันน่ารักดี ไม่รู้สิ it's not sweet word but it's sense of taking care แล้วมันแฝงถึงสิ่งแวดล้อมที่ตนอาศัยอยู่ เป็นการเปรียบเทียบจากสังเกตวิถีของสัตว์ที่ตนคลุกคลีด้วย(ก็ขี่ม้าไปหาแกะออกบ่อย)...**
อ่านๆ ดูแล้วก็รู้สึกว่าตัวเองยังไม่ได้ตอบคำถามอาจารย์เลยอ่ะ มีแต่สิ่งที่คิดเกี่ยวกับหนังเรื่องนี้แค่นั้นเอง.